________________________________________________________________________________________
Anmeldelse
Dansk orgelmusik
l
29 frie stykker
1650 -1950
Kirkemusikforlaget
Redaktion: Sven-Ingvart Mikkelsen og Jens Ramsing
Pris: kr 298,-
www.kirkemusikforlaget.dk
jens.ramsing@get2net.dk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
<>Fra forordet oplyses
det, at "formålet med denne udgivelse er at tegne et rids af
dansk orgelmusik fra 1650 - 1950 ved at bringe en samling frie orgelstykker,
der også omfatter komponister, som i nogen grad har været
oversete..."
Alle
komponisterne i dette hæfte er udøvende organister med
undtagelse af Carl Nielsen, som man har følt uundværlig i
denne sammenhæng. Der er orgelstykker
som bringes for første gang: Gustav Helsteds "Præludium"
samt Franz Sybergs "Orgelstykke lV" og sidst men ikke mindst: 3 værker af
Rued Langgaard.
Redaktionen
har lagt ansigtet i bekymrede folder for at finde de rette komponister,
som man har fundet værdige og relevante til at repræsentere
forskellige
stilperioder. Og det er der bestemt kommet interessante ting ud af.
Nogen nem opgave kan det næppe have været. Men dejligt at
opleve, at
en stor del af repertoiret ligger rigtig godt i hænderne på
en'. PO' ere skal bestemt ikke holde sig tilbage m.h.t. at anskaffe sig
dette hæfte. Jeg fandt i
"Præludium" af Johan Lorentz (1610 - 1689) et meget
iørefaldende stykke musik, der fint kan spilles til en koncert. Med både Bach
og Buxtehude i øret - men enklere. Det samme kan siges om
Christian Flors "Fuga". "Canzonetta" af Buxtehude ligger rigtig godt i fingrene og er en
inspirerende udfordring for en organist.
Redaktionen
oplyser, at der efter Buxtehude indfandt sig et vacuum i dansk
orgelmusik. Selvom Weyse nød stor anseelse som organist i sit
embede ved
Frue Kirke, var det næsten udelukkende som improvisator han
formåede at gøre sig gældende. Derfor springer vi
frem til J.P.E. Hartmann (1805 - 1900). Redaktionen har her
valgt hans "Sørgemarch". Det er et pompøst,
majestætisk værk i Ab-dur (med en lang afstikker til
Db-dur).
De efterfølgende 3 værker af Hans Matthison-Hansen og
Niels W. Gade er dejligt nemme, iørefaldende og
koralagtige at gå til. Disse afløses
af Matthisons noget mere krævende og orkesterimiterende: "
Nachspiel bei einem Festgottesdienst". Johan Adam Krygell
har som komponist nærmest været glemt i generationer, men
han fremstod i sin tid som personifikationen af den romantiske
orgelkunstner. Han virkede i mange
år som organist ved Sct. Matthæus Kirke på Vesterbro
i København og var en storslået improvisator. Krygell er i
dette hæfte repræsenteret
ved "Pastorale", som er en lille stemningsfuld sats i 3/4-dels takt. En
af Krygells elever var Camillo Carlsen (1876 - 1948), som i over 35
år var domorganist i Roskilde Domkirke!
Osse han var en dygtig improvisator, som mestrede og dyrkede det
symfoniske udtryk i sine orgelværker. Han er her
repræsenteret ved " Bøn, symfonisk suite, op. 25, 3. sats
" og "Karakterstykke, op. 44, nr. 8". "Karakterstykke" er komponeret
over sl. 62,2: Min sjæl er stille for Gud alene, min frelse
kommer fra ham. "Karakterstykke" er et kort, meget udtryksfuldt stykke.
Medens "Bøn" er en lang, inderlig sats i religiøs
stil bygget over sl. 42, 9. Carl Nielsen, der jo
ikke havde noget synderligt forhold til hverken kirke eller orgel, gav
sig i slutningen af tyverne i kast med "Commotio, op. 58".
Værket
er et absolut hovedværk i dansk orgellitteratur. Sammen med de
"29 præludier", som har rod i barokken, bevæger han sig med
disse værker over i den neo-barokke stil.
Carl Nielsen er i dette hæfte repræsenteret med 2 ret
beskedne værker: "Præludium op. 51, nr. 2 og 27" samt det
lidt mere krævende "Festpræludium",
som forøvrigt er arrangeret af Finn Viderø.
Der
er flere man kunne nævne, men Rued Langgaard kan man jo ikke
komme udenom. Den "grimme, miskendte ælling" i dansk
orgelhistorie. Som i en del år var henvist til en
tilværelse som domorganist i Ribe. En stilling, som på det
tidspunkt slet ikke kunne indfri hans enorme begavelse og kunstneriske
talent. Jeg
henviser til Langgaard-forskeren Bendt Viinholts bog om samme. Langgaard er her
repræsenteret med mindre værker: "Forbigang", "Requiem BVN
263" og "Langfredag BVN 263". Langgaard er repræsentant for
den senromantiske stil. Han var en
fremragende improvisator, og selvom det for denne type kunstnere nogle
gange kan kræve overvindelse at gå fra at improvisere til
at give sig
i kast med at få tingene nedfældet på papir,
lykkedes det ham at komponere talrige værker - selvom
eftertiden har haft svært ved at tyde hans
håndskrift!
Der
er mange fine, velklingende orgelstykker i denne samling, som
foruden at være en interessant stilistisk samling, rummer
anvendelige stykker til alle, der tager deres
orgelspil alvorligt. En samling, man ikke behøver at
betænke sig på at anskaffe.
© Tom Pedersen
____________________________________________________________________________________________________
|