________________________________________________________________________________________

Anmeldelse

Dansk orgelmusik l   
29 frie stykker
1650 -1950
Kirkemusikforlaget
Redaktion: Sven-Ingvart Mikkelsen og Jens Ramsing

Pris: kr 298,-

www.kirkemusikforlaget.dk
jens.ramsing@get2net.dk

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

<>Fra forordet oplyses det, at "formålet med denne udgivelse er at tegne et rids af dansk orgelmusik fra 1650 - 1950 ved at bringe en samling frie orgelstykker, der også omfatter komponister, som i nogen grad har været oversete..."
Alle komponisterne i dette hæfte er udøvende organister med undtagelse af Carl Nielsen, som man har følt uundværlig i denne sammenhæng. Der er orgelstykker som bringes for første gang: Gustav Helsteds "Præludium" samt Franz Sybergs "Orgelstykke lV" og sidst men ikke mindst: 3 værker af Rued Langgaard.

Redaktionen har lagt ansigtet i bekymrede folder for at finde de rette komponister, som man har fundet værdige og relevante til at repræsentere forskellige stilperioder. Og det er der bestemt kommet interessante ting ud af. Nogen nem opgave kan det næppe have været. Men dejligt at opleve, at en stor del af repertoiret ligger rigtig godt i hænderne på en'. PO' ere skal bestemt ikke holde sig tilbage m.h.t. at anskaffe sig dette hæfte. Jeg fandt i "Præludium" af Johan Lorentz (1610 - 1689) et meget iørefaldende stykke musik, der fint kan spilles til en koncert. Med både Bach og Buxtehude i øret - men enklere. Det samme kan siges om Christian Flors "Fuga". "Canzonetta" af Buxtehude ligger rigtig godt i fingrene og er en inspirerende udfordring for en organist.
 
Redaktionen oplyser, at der efter Buxtehude indfandt sig et vacuum i dansk orgelmusik. Selvom Weyse nød stor anseelse som organist i sit embede ved Frue Kirke, var det næsten udelukkende som improvisator han formåede at gøre sig gældende. Derfor springer vi frem til J.P.E. Hartmann (1805 - 1900). Redaktionen har her valgt hans "Sørgemarch". Det er et pompøst, majestætisk værk i Ab-dur (med en lang afstikker til Db-dur). De efterfølgende 3 værker af Hans Matthison-Hansen og Niels W. Gade er dejligt nemme, iørefaldende og  koralagtige at gå til. Disse afløses af Matthisons noget mere krævende og orkesterimiterende: " Nachspiel bei einem Festgottesdienst". Johan Adam Krygell har som komponist nærmest været glemt i generationer, men han fremstod i sin tid som personifikationen af den romantiske orgelkunstner. Han virkede i mange år som organist ved Sct. Matthæus Kirke på Vesterbro i København og var en storslået improvisator. Krygell er i dette hæfte repræsenteret ved "Pastorale", som er en lille stemningsfuld sats i 3/4-dels takt. En af Krygells elever var Camillo Carlsen (1876 - 1948), som i over 35 år var domorganist i Roskilde Domkirke!
Osse han var en dygtig improvisator, som mestrede og dyrkede det symfoniske udtryk i sine orgelværker. Han er her repræsenteret ved " Bøn, symfonisk suite, op. 25, 3. sats " og "Karakterstykke, op. 44, nr. 8". "Karakterstykke" er komponeret over sl. 62,2: Min sjæl er stille for Gud alene, min frelse kommer fra ham. "Karakterstykke" er et kort, meget udtryksfuldt stykke. Medens "Bøn" er en lang, inderlig  sats i religiøs stil bygget over sl. 42, 9.
Carl Nielsen, der jo ikke havde noget synderligt forhold til hverken kirke eller orgel, gav sig i slutningen af tyverne i kast med "Commotio, op. 58".
Værket er et absolut hovedværk i dansk orgellitteratur. Sammen med de "29 præludier", som har rod i barokken, bevæger han sig med disse værker over i den neo-barokke stil. Carl Nielsen er i dette hæfte repræsenteret med  2 ret beskedne værker: "Præludium op. 51, nr. 2 og 27" samt det lidt mere krævende "Festpræludium", som forøvrigt er arrangeret af Finn Viderø.

Der er flere man kunne nævne, men Rued Langgaard kan man jo ikke komme udenom. Den "grimme, miskendte ælling" i dansk orgelhistorie. Som i en del år var henvist til en tilværelse som domorganist i Ribe. En stilling, som på det tidspunkt slet ikke kunne indfri hans enorme begavelse og kunstneriske talent. Jeg henviser til Langgaard-forskeren Bendt Viinholts bog om samme. Langgaard er her repræsenteret med mindre værker: "Forbigang", "Requiem BVN 263" og "Langfredag BVN 263". Langgaard er  repræsentant for den senromantiske stil. Han var en fremragende improvisator, og selvom det for denne type kunstnere nogle gange kan kræve overvindelse at gå fra at improvisere til at give sig i kast med at få tingene  nedfældet på papir, lykkedes det ham at komponere talrige værker  - selvom eftertiden har haft svært ved at tyde hans
håndskrift!

Der er mange fine, velklingende orgelstykker  i denne samling, som foruden at være en interessant stilistisk samling, rummer anvendelige stykker til alle, der tager deres orgelspil alvorligt. En samling, man ikke behøver at betænke sig på at anskaffe.

© Tom Pedersen
____________________________________________________________________________________________________



© Organisternes Nyhedsbrev/ v.Thomas Waagner. Kontakt: Tlf. 87 740001 / 3082 0113 Email: thomas@organist-nyt.dk 
Sitemap