|
„Jesus-film“ - og det, der ligner ...
Ny bog
beskæftiger sig med film, hvori Jesu livshistorie forsøges
gengivet, såvel som film, hvori der blot indgår forskellige
Jesus-“transfigurationer“.
_____________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________
En bog på dansk om Jesus-film - dét er en „bogbegivenhed“!
Bogen
hedder Jesus går til filmen og er redigeret af
forlagsredaktør, cand.theol. Ida Auken og mag.art i
filmvidenskab Bo Torp Pedersen.
Formålet
med bogen er først og fremmest at ”inspirere til brug af film i
både kristendoms- og konfirmandundervisning, i studiekredse eller
lignende sammenhænge, hvor der gives mulighed for en
drøftelse af filmenes Jesus-tolkninger”, som der står i
forordet.
To
hovedkategorier
Her
skelnes der mellem to kategorier af Jesus-film:
For
det første: Film, der viser en egentlig Jesus-figur, eksempelvis
The Passion of the Christ.
Flere
gange i bogen diskuteres disse film, idet forfatterne ser på
vanskelighederne ved overhovedet at overføre Jesu historie til
det store lærred - og på, hvordan det så er gjort.
Og
for det andet: Film, der har en eller flere Jesus-transfigurationer, fx
The Shawshank Redemption (da. En verden udenfor).
Disse
kan være 1) et motiv som fx tilgivelse, 2) et narrativt
forløb, der minder om de bibelske fortællinger, eller 3)
en egentlig person.
„I
transfigurationerne belyses, forvandles og videreudvikles den bibelske
Jesusfigur“, skriver bogens redaktører.
Film
til diskussion
De
film, der behandles, er overvejende film, der nok kan give anledning
til diskussion:
1. Gert Hallbäck skriver om
Denys Arcands alternative og interessante Jesusfilm, den
kulturpessimistiske og kildekritiske Jesus fra Montreal.
2. Jes Nysten kommenterer Mel
Gibsons næsten voldspornografiske The Passion of the Christ.
3. Den gakkede, nogle vil givetvis
mene respektløse, Monty Python-film Life of Brian - Lars
Sandbeck viser imidlertid, at der er mening i den rablende galskab.
4. Louise Rasmussen behandler
actionfilm med muskelmændene Sylvester Stallone og Arnold
Schwarzenegger.
5. Peter Tudvad gennemgår film
af den altid kontroversielle Lars von Trier.
Den
eneste film, der får en særskilt behandling, og som ikke er
helt så radikal eller overraskende som de øvrige, er Frank
Darabonts The Shawshank Redemption, hvilket måske kunne
foranledige til at spørge, hvorfor den er kommet med her i
stedet for eksempelvis Wachowski-brødrenes Matrix-film, som kun
lige nævnes.
Bogen
har endnu en artikel - „Jesus i Hollywood“ - som mere har
oversigtskarakter. Heri skriver Paul Otto Brunstad om deciderede
Jesus-film og om, hvordan de har udviklet sig fra at fokusere på
den guddommelige Kristus til at fremstille den menneskelige Jesus. Som
eksempel på det første omtales George Stevens‘ The
Greatest Story Ever Told og på det sidste Martin Scorseses The
Last Temptation of Christ.
_____________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________
„Film-lignelser“
Begrebet
Jesus-transfiguration kan man nok sætte
spørgsmålstegn ved. Men som argumenter for det kunne
anføres:
1. At Jesus fortalte lignelser -
små historier, som havde nogle enkle pointer om os og ham og om
forholdet mellem ham og os. I mange moderne film fortælles
historier om mennesker, der også - ofte ubevidst - lever med et
kristent tankegods og værdisæt, og om, hvordan de handler
på det.
2. Beretningerne om Jesu
fødsel, liv og død (og opstandelse) er en uløselig
del af den vestlige kultur. Inden for litteratur og teologi taler man
så om evangelie-beretningen som en grundfortælling (NB!
„Fortælling“ er ikke her forstået som gengivelse af noget
overleveret, men som skildring af noget, der faktisk er sket.)
3. Kristus kan derfor (delvist)
på det ubevidste plan også fungere som en slags prototype
for helte, redningsmænd og gode ledertyper.
Dermed kan
„prosaiske“ filmtyper som Sylvester Stal-lones Rambo og Arnold
Schwarzeneggers Terminator ses som frelser-skikkelser. I det mindste
argumenteres der med afsæt i Rikke Schubarts bog om action-film
Med vold og magt ganske overbevisende for dette synspunkt.
Et
bedre eksempel er dog den film, der behandles i bogens sidste bidrag.
Her skriver Ida Auken og Bent Meier Sørensen nemlig om en af
verdens bedste film - om man skal tro brugerne af imdb.com: The
Shawshank Redemption. Filmen ville næsten heller ikke være
til at komme uden om i en bog om „Jesus-film“; i mange år har den
på hollywoodjesus.com stået som en Kristus-allegori, og
Christianity Today har i relation til filmen udarbejdet et
bibelstudiemateriale. Også i Jesus går til filmen vises
det, hvordan den ene af de to hovedpersoner, Andy Dufresne, kan ses som
en „frelser“.
En
boggave af de sjældne.
Der
er udsagn i bogen, der står til diskussion - bl.a. Peter Tudvads
proklamation: At Lars von Trier med Bess i Breaking the Waves har skabt
„filmhistoriens mest originale og vedllykkede Kristus-imitation
overhovedet“!
For
kirkeligt engagerede film-elskere er bogen under alle
omstændigheder en gave af de sjældne.
© Niels
Jørgen Vase
Ida
Auken
og
Bo Torp Pedersen (red.):
Jesus
går til filmen
-
Jesusfiguren i moderne film
140
sider • 238 kr. • ALFA
|
|
Organisternes
Nyhedsbrev v/
Po-organist Thomas Waagner. Maarupvej 43, 8560 Kolind. 87740001 /
3082 0113 / thomas@organist-nyt.dk
|
|