________________________________________________________________________________________
Anmeldelse
EarMaster 5
- hørelære på den lette måde
Indigo 2
Vermundsgade 12,
8260 Viby J.
tlf. 87 34 10 30
Earmaster 5 kan bestilles hos Indigo 2
(der er forskellige priser alt efter behov, så ring på
ovenstående for nærmere oplysning)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EarMaster 5 er et
effektivt værktøj til hørelære og test af
gehør. Systemet kan bruges af enkeltpersoner eller til
undervisning af elever (EarMaster Skole 5). Det går ud på
ar aflytte og notere intervaller, akkorder, skalaer, rytmer og
melodier. Dækker klassisk, jazz og nutidig musik.
Programmet installeres på computeren efter nøje anvisning.
Det er enkelt. Øvelsesområderne er flg:
Intervalsammenligning, interval identifikation, interval sang,
akkord identifikation, akkord omvendinger, akkord progressioner, skala
identifikation, rytme læsning, rytme identifikation, rytme
diktat, rytme korrektion, melodi diktat.
Man kan så vælge et område som ønskes
optrænet. Vi prøver at taste os ind på
intervalsammenligning. Klik. Herved fremkommer alle mulige intervaller.
Vi trykker f.eks på ren kvint og stor terts. Nu er der 2
muligheder A og B. Vi lytter til intervallerne. Hvilket interval er
størst (altså forekommer den rene kvint i feltet A eller
B). Når man har bestemt sig trykker man på det
ønskede felt. Er det rigtigt får man point - i modsat fald
får man intet. Dette kan man så gøre med alle
intervaller, indtil man kan skelne de enkelte intervaller fra
hinanden. Pointen er at der skal gå sport i det - og det
synes jeg der gør. Sværere bliver det naturligvis,
når man engang - under punktet interval-identifikation -
skal kunne høre hvilket interval der spilles ud af f.eks.
4 muligheder. Men hvis man slavisk følger den indbyggede
progresssion i systemet - og udviser den nødvendige
tålmodighed - kan man på denne måde opnå store
resultater. Det er faktisk rigtig spændende og udfordrende at
teste sig selv på denne måde. Interval-sang er, når
du via midi og en mikrofon erstatter den elektroniske klaverlyd med din
stemme. Spørgsmålet lyder f.eks: Syng en ren kvint op fra
en angiven tone. Værsgo! Syng en lille sekund ned fra en angiven
tone. Osv.
Dette er i store træk fremgangsmåden for de enkelte
øvelsesområder som er fremhævet i de første
linier af denne anmeldelse. Noget af det jeg selv fandt
sværest, var de såkaldte akkordprogressioner. Her skal
bestemmes, hvordan de enkelte aflyttede akkorder forholder sig til
hinanden. Denne træning indebærer f.eks ll - v -
l - forbindelser samt bestemmelse af akkorderne. Her skal man
stå tidligt op for at følge med. Synes jeg.
Systemet indebærer tillige en jazz-version, der
selvfølgelig på en lang række områder matcher
den klassiske linie, men f.eks. på områder som
rytmelæsning og akkord-identifikation adskiller sig
væsentligt. Et faktum er, at såvel klassiske musikere som
jazzmusikere benytter sig af de samme skalaer (man tænker
måske ikke på, at nutidens jazzmusikere i virkeligheden
skal have et indgående kendskab til kirketonearterne). Dog
adskiller de to genrer sig ved nyere fænomener som Blues,
Dur-bebop og mol-bebop. Der bliver grundigt øvet i alle slags
skalaer.
Man kan stille sig selv det spørgsmål: Hvad skal alt dette
gøre godt for? Mange af os der har en konservatorie uddannelse
nikker genkendende til disse øvelser som en naturlig del af
uddannelsen. Ting, der har været med til at skærpe vores
"hørelse" og gøre musikken mere interessant. Det
berømte billede af en person, der sidder på en øde
ø - kun med en blok nodepapir - og komponerer på livet
løs - giver pludselig mening. Eller en Beethoven, der
næsten stokdøv skrev sine sidste symfonier og sonater.
Dette kunne han med garanti gøre uden brug af instrument.
Beethoven havde næppe kendskab til EarMaster 5, men efter et helt
liv i kompositionens tjeneste, havde han disse færdigheder helt
ude i fingerspidserne.
Og her er vi ved sagens kerne: ved at udruste dig selv med denne
paratviden og lynhurtigt kunne orientere dig indenfor alle disse
del-discipliner, får du lettere ved at orientere dig indenfor
discipliner som: komposition, arrangement, gehørspil,
akkordlægning o.m.m.
EarMaster 5 er nem at betjene og belønningssystemet i form af
point er effektivt. Man kan lege med det, som man kan med så
mange andre computerspil - og underholdningsværdien er ikke
uinteressant.
En god metode at nærme nogle vanskelige discipliner på. Og
hvor man samtidig med garanti udvikler sig.
© Tom Pedersen
____________________________________________________________________________________________________
|