Her
følger den første af 6 små artikler om
kirkesangsreformen.
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Med de tre små artikler om Thomas Laub – vennen med
de gode ord ville jeg gerne prøve at give et indtryk af
personen, som nok kan forekomme os lidt fjern i dag …hvis man ikke lige
netop har Laub som hobby!
I
det følgende vil jeg – mere tørt og sagligt -
beskrive hovedlinierne i den udvikling, der kunne – og måtte
kulminere i et reform-og nyskabningsarbejde som Laubs.
Mænd
før ham har bragt de synspunkter frem, som Laub på genial
og personlig vis gør til sine. Og han skulle blive den, der med
sin stærke og rige personlighed formåede at sammenfatte
denne udvikling sket gennem menneskealdre: at sammenknytte den
overklippede tråd fra fortidens rige salmesang til vor egen tids.
Først gennem sit reforms-og restaureringsarbejde med de gamle
melodier – og dernæst gennem sit nyskabende arbejde – hans egne
103 salmekompositioner, i hvilke han uden at kopiere har komponeret i
de gamles ånd.
Intet
i historien sker tilfældigt. Dette udefinerlige: at tiden er
moden, den betingelse var i så rigt mål opfyldt for ham,
der skulle komme. Og manden blev Thomas Laub.
Thomas Laub blev
født d. 5. december 1852 i Langaa præstegård som
søn af sognepræsten til Langaa og Øksendrup
på Fyn, Hans Jørgen Trojel Laub og hustru Ernestine
Deichmann Linnemann. I 1862 blev moderen enke. Hun flyttede med
sine børn til Vejle, og Thomas Laub kom i Fredericia latinskole.
Senere blev han student fra Sorø Akademi. Derefter kommer han
til København for at studere teologi, men det viser sig ret
hurtigt, at det er musikken, der har hans store interesse. Han uddanner
sig som organist og tager eksamen fra konservatoriet.
Hans
lærer i teori bliver professor Gebauer, som hørte til dem,
der kunne indse det forkerte i at synge verdslige melodier ved
gudstjenesten. Han har uden tvivl haft sin andel i at Laub blev
så grebet af hele dette spørgsmål.
I
forordet til N.K. Madsen-Steensgaard ” Nyt Tillæg til Salmebog
for Kirke og Hjem” 1891 læser man følgende ord af Gebauer:
” Hvor nu en Menighed i al Enfoldighed synger sligt, og ved ikke, at
det er upassende, har den ingen Skyld; men efter at den er gjort
opmærksom på det uanstændige og forargelige i en
saadan Kirkesang, handler den ikke i kristen Aand, når den
paa Trods bliver ved dermed…..” I Musik og Kirke 1920 siger Laub
angående de sentimentale og verdsligt prægede melodier i
gudstjenesten: ” Man kan i troskyldig Uvidenhed gøre forkerte
ting,
der
ikke øder ens Moral, men vil man blive i troskyldig Uvidenhed,
tager man Skade, for Meningen er, at man skal nå Mands Modenhed.”
Gennem
Cæciliaforeningen – stiftet af Henrik Rung – får Laub
grundigt kendskab til den gamle musik, bl. a. Palestrina og Lassus.
Sammen med vennen Frederik Rung studerer han både Carissimi og
Scarlatti. Alt sammen skatte, som Rung havde gravet frem på sin
rejse til Italien. Og Laubs mål for den første
Italiensrejse 1882 bliver da at grave videre, hvor Rung slap. Dette
skete, da han - efter Berggreens død - mistede sit
vikariat i Trinitatis Kirke. På denne rejse møder han
præsten Thomas Skat Rørdam og dennes hustru, som blev hans
gode venner. Med præsten Skat Rørdam skulle han allerede
året efter få et nært og frugtbart samarbejde,
som uden tvivl har haft stor betydning for hans syn på
salmesangen.
Den
1. april 1884 bliver Laub organist ved Helligåndskirken,
hvor Rørdam var præst.
(c) Ingrid Bach Petersen
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
|
|