Her
følger den anden af 6 små artikler om
kirkesangsreformen.
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Reformbevægelsen i Tyskland
I
Tyskland udkommer der i første halvdel af det 19. årh. en
række værker om den lutherske salmesang. Man søger
tilbage til kilderne – ”ad fontes” –man vil genoplive den lutherske
salmesang i dens oprindelige form –
både melodisk – og navnlig rytmisk. Denne bevægelse med
hele dens historiske interesse er tydelig
vakt af romantikken. Man vender sig imod alt, hvad der kan virke
kunstigt og
affekteret i kirkesangen – imod det for stærkt subjektive
præg, som mange af tidens melodier havde.
Efter
rationalismen fulgte jo den pietistiske vækkelsesbevægelse
med stærkt følelsesbetonede sange. Navnlig den verdslige
sang er blevet sentimental og pyntelig. Mestersangens falbelader og
ariens manerer
trænger sig ind på kirkesangens område ” mit
Silbenspielerei und Reimgeklingel” ( Tücher )
Både
i tekster og melodier savner man et rent kirkeligt præg.
I 1821 udkommer Peter
Mortimers ” Der Choralgesang zur Zeit der Reformation” i hvilken
særlig de gamle
kirketonearter gøres til genstand for et indgående
studium. 1824 kommer Thibauts lille, men interessante og
velskrevne bog ” Uber Reinheit der Tonkunst”. Han lægger – som
senere Laub gør – stor vægt
på musikerens viden og dannelse.
Om verdslighedens
indtrængen i de tyske kirker hører vi, at den har
nået sådanne højder, at man til
præ-og
postludium kan risikere at blive diverteret med valse og operaarier, og
at man i stor udstrækning
benytter
sig af forskellige instrumenter ved gudstjenesten. Korsvar kan f. eks.
forstærkes med trommehvirvler,
og
man går heller ikke af vejen for at skyde kanoner af udenfor
kirken ved festgudstjenester.
Hvad
salmerne angår,henviser Thibaut til ” urkoralen” som
værende den ideelle form for menighedssang.
Han
fremhæver stærkt de bøhmiske brødres sang,
som fra før reformationstiden – siden det 11. årh. –
har
indtaget en særstilling, idet man hos brødrene siden da
havde holdt gudstjeneste på modersmålet.
I
årene 1843-47 udgiver Karl von Winterfeld sit store
trebindsværk ” Der evangelische Kirchengesang”
Denne
fremstilling af den tyske kirkesangs historie er det, Laub
væsentlig bygger på i sin bog ”
om
Kirkesangens Historie” 1884.
Et andet for laub
meget vigtigt værk var von Tüchers
Kirchengesänge”, som udkom i 1848.
Værket
er i to bind, det ene med tekster, det andet med melodier.I forordet
til andet bind skildrer
han
de nye reformbestræbelser og fremhæver her det arbejde, der
gøres i Bayern for der at få indført
den
rytmiske kirkesang. Man har til dette formål udgivet praktiske
samlinger, hvoraf den mest omfattende
er
det store seksbindsværk af Johs. Zahn. 1889. Før
Zahn udkom et andet større værk af L. Schoeberlein
”Schatz
des liturg. Chor-und Gemeindegesangs”.
Fælles
for alle disse ” reformatorer” er deres stærke overbevisning om,
at hele denne bevægelses
egentlige
drivkraft lå i folket selv.
Den
samme optimisme angående melodiernes skæbne træffer
vi senere hos Laub: ….” og der er ingen tvivl om,
at
den ( menigheden ), når den lærer dem at kende, vil tage
imod dem med glæde, fordi den kendes ved ånden i dem.”
.
(c) Ingrid
Bach Petersen
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
|
|