___________________________________________________________________________________________

Tom Pedersen anmelder her cd´en "SYNG HJERTE! SYNG"

En meget spændende cd har set dagens lys med ide og koncept af Asger Troelsen, organist ved Ravnsbjergkirken i Viby.

"Folkelig Brorson-sang betegner brugen af Brorson-salmer og åndelige viser udenfor kirkens rammer. Den enkeltes sang i kammer eller i fri natur eller fællessang i stue eller mødesal..."

Salmerne er hentet fra Brorsons Salmebog, som rummer samlingerne Troens Rare Klenodie og Svanesang.

Melodierne er omkring år 1840 blevet nedskrevet af nodekyndige hymnologer med tilknytning til Brorson- sangeres miljø og skikke fra Harboøreegnen. Og det er fascinationen af disse sange og deres vestjyske tradition,  der har ligget til grund  for udvælgelsen af dette materiale og indspilningen af cd'en.

Hver salme  - 21 ialt - synges på de gamle overleverede optegnelser, og hver salme med sang og orgel efterfølges af en moderne version for obo og orgel arrangeret af Bo Grønbech. Dog med undtagelse af salmerne 19 og 20 som således mangler denne moderne version.

Lars Thodberg, baryton, synger på bedste vis og med stor indlevelse i og fortolkning af  Brorsons kerne-tekster. Det er svært at sætte en finger på denne fremførelse. Alt er på plads ned til mindste detalje. Vejrtrækning, dynamik, indlevelse, tekstudtale. Og ikke mindst: Et stort musikalsk overskud. Selvom der jo er tale om folkelig sang og ikke f.eks. Schuberts lieder, stilles der store krav til sangeren for at forløse disse Brorson-tekster. Man kunne naturligvis stille fænomenet "folkelig sang" på hovedet og derved have den opfattelse, at det hele skulle fremføres af dygtige amatører i stedet for af professionelle musikere. Men i den aktuelle situation klæder de to begreber hinanden til fulde.

Merete Hoffmann spiller let og ubesværet og yderst elegant obostemmen sammen med orglet. Og man glemmer helt hvor svært et instrument oboen i virkeligheden er. Heller ikke her er der noget at komme efter.

Organist Asger Troelsen, som er ankermand til ideen har hentet inspiration fra organist og konservatorielærer Mogens Helmer Petersen. Inden dennes død i 1996 var han igang med et projekt med støtte fra Kulturministeriet omkring dansk folketonetradition med særligt henblik på Harboøretraditionen. CD'en er et kærligt minde til Mogens Helmer Petersens utrættelige forskning på dette område.

Asger Troelsen har arrangeret orgel-akkompagnementet til alle de sungne fremførelser. Akkompagnementet snor sig i  sirlige arabesker omkring sangeren, som derved får optimal støtte. Nogen gange lader Asger Troelsen en lang orgeltone ligge i pedalet. På mig virker netop dette som en god effekt til de folkelige satser. Registreringen på dette ikke altfor store orgel virker perfekt i samspillet med sangeren - og senere sammen med oboen. Altsammen med nydelig akustik og optagelse fra Lystrup kirkes rum.

Det sidste nummer på cd'en er en kantate for baryton, obo og orgel over salmen Som lilliens hjerte kan holdes i grøde. Denne salme findes osse i Den danske Salmebog. Bo Grønbechs arrangementer for orgel og obo har den tilpasse modernitet, som illuderer og illustrerer at salmerne har bevaret deres friskhed og alle kan synges og give mening helt frem til idag.

Dette symboliseres tillige ved Randi Thygesens moderne, smukke forside-akvarel med fiskemotivet. Samt bagsiden med de tre musikere ude ved "æ hav". De mangler kun sydvesten.

En dejlig og helstøbt cd på alle måder, som herved varmt anbefales.

© Tom Pedersen