________________________________________________________________________________________
Anton Stormlund,
eget
forlag:
»Kino-orglet
- musikkens mageløse
multi-instrument«
88
rigt illustrerede sider
Kr.
198,-
Bestilling: Tlf. 75
837883
- Endelig - en bog om orglet der er
bygget blot-til-lyst.
Af Johs.
Weinberg-Larsen
Endelig kom der en bog om det orgel, der
for en generation eller to siden blev bygget kun for sjov - eller til
lyst - kino-orglet eller biograforglet, som det store og larmende pibeorgel
kaldtes. Og lad mig understrege straks: Bogen, der er rigt illustreret,
er en perle både for orgelentusiaster, som måske mindes Palladiums
berømte kinoorgel, spændende læsning for den
nysgerrige, og som opslagsbog. Og hvem andre kunne skrive den, end
manden, der ejer Danmarks eneste fungerende kino-orgel og kan spille,
så selv stjernerne danser, musikskoleleder Anton Stormlund, Vejle. I
det gamle forsamlingshus i Hornstrup, har han opbygget en
enestående samling, et
sandt museum med blandt andet orgler.
Disse
prægtige instrumenter fortjener stor opmærksomhed; de
findes i hundredevis i forskellige lande verden over.
Men her er
altså et dansk indslag, Anton Stormlunds bog, »Kino-orglet
- musikkens mageløse multi-instrument«.
Denne utrolige
kapacitet, Anton Stormlund, har erhvervet en orgelsamling uden lige
bestående af en række fornemme
instrumenter
indenfor digitalorgler og el-orgler samt det berømte
hammond-orgel, det med tonehjulene, og nu et ægte pibeorgel, kino-orglet. Foruden han har en
kæmpe samling af selvbyggede dampmaskiner og gamle telegrafer.
Det med ejerskabet
af et kino-orgel blev noget af et vendepunktet i hans tilværelse
i 2001: Han så en annonce om et biograforgel i Skotland, som kunne erhverves for hvad
han kalder en rimelig betaling. Anton Stormlund hyrede en lastbil og
tog turen til Blackridge ved
Bathgate nær Edinburgh.
Stemningen
varierede i de kommende uger mellem håbløshed og - svagt
håb! Tusinder af dele bestående af orgelpiber, vindlader, relæer, kabler, motorer m.v. blev
stablet på en lastbil, der egentlig var for lille til
formålet og ikke engang med lift. 23. oktober 2001 holdt den uden for Hornstrup
Forsamlingshus med dette kæmpe læs. Nu var det knald eller
fald for den entusiastiske samler at få noget brugbart ud af stumperne. Det var
for sent at opgive, og Anton Stormlund gik om bord i den opgave, der
for de fleste på forhånd
var dømt umulig.
Ved gode venners
hjælp og utroligt slid dag og nat skete underet: I
påskeferien, 25. marts 2002, kom der lyd i piberne for
første gang. Nu
forestod et stort restaureringsarbejde, så orglet kunne komme til
at lyde af noget, og det tør nok antydes, at det er lykkedes. Tusinder af besøgende i Hornstrup
Forsamlingshus har kun stor, stor ros for indsatsen. På rent
privat initiativ har denne enestående kapacitet fået opbygget en flot
samling.
Danmark har som
bekendt et internationalt ry inden for orgelbygning. Når det
drejer sig om litteratur om emnet, kniber det mere. Med denne bog, som netop i disse dage
kommer ud i boghandlerne, har interesserede både et stykke
spændende historie og et opslagsværk, der giver svar
på næsten alt vedrørende underholdningsorgler, og
det fortæller, at også i den århusianske biograf, Folketeatret, har der været
installeret kino-orgel. Hvem anede det?
Tillad mig at
udtrykke, at for en gammel orgelfanatiker er det ren luksus at kunne
læse om det for længst destruerede kino-orgel i Palladium-biografen i København.
Det brændte sig ind i mit 13-årige sind, dengang i 1953, da
Bertrand Bech spillede en håndfuld af datidens mest populære melodier
på det enorme biograf-orgel. Blandt andre en datidens
ørehænger, »Solskin kan man altid finde...«.
Med denne bog er
der en håndfuld solskin for fans af teknik og musik.
____________________________________________________________________________________________________
|