Laub fortæller meget morsomt om
sit arbejde med at afskrive
de gamle italieneres musik på konservatoriets bibliotek. Det
meste af tiden sad
han med fingrene i ørerne, for et sted var der en basun, der
øvede sig, et
andet sted sad der ”en lille unge” som spillede en Clementisonate – og
hele
tiden glemte kryds for C – endelig var der en orkesterprøve
på på Mendelssohns
2. symfoni!!
Ikke nok med det, man holdt
øje med ham – at han ikke skrev
for meget af. Så Laub følte
sig lidt
som en tyv, når han fik ekstra meget for hånden, når
vagten vendte ryggen til
eller gik et øjeblik, fortæller han i et
brev fra Napoli.
Naturen og ikke mindst
italienerne begejstrer ham, og han
kunne lide at sidde på en skyggefuld plads om eftermiddagen og se
på
folkelivet, mens han nød en is eller en skål jordbær.
En af Laubs bedste venner blev
da også en italiener ved navn
Valerio Milesi, en løjtnant i hæren.
Povl Hamburger skriver i sin
bog, at Laub syntes at være
kommet på en talefod med italieneren, som de fleste af hans
danske venner og
fagfæller nok kunne være blevet en smule misundelige
over.Han møder hos Milesi
en usaædvanlig grad af sindets dannelse – naturlige menneskedyder
– som han
også siger – for eks. bemærker Laub den venlige og
respektfulde måde, Milesi tiltaler
sine undergivne på. Han
beundrer også den renfærdige alvor, som man sjældent
finder hos unge mennesker.
En skøn sjæl kalder Laub ham.
Ingen tvivl om, at han her har
fundet sin soulmate. Begge
var de store idealister og tænkte dybt over religiøse
spørgsmål. Laub nævner at
han glæder sig over den store tillid Milesi viser ham ved at
fortælle om sorger
og glæder i familien, og det hører vi også fra andre
at Laub var en god lytter
– god at tale med. Efter Laubs død finder vi et meget smukt brev
fra Milesi,
til hans familie, hvor han udtrykker sin sorg og taler om ” de mange
gode ord”
han havde talt til ham – ” han fulgte mig i alle livets stadier”
hører vi. De
mødtes i år 1900 og fortsatte venskabet pr. korrespondance
i 27 år til Laub
døde. Selvfølgelig blev Laub inviteret – men en
Italiensrejse var dengang et
stort projekt, og i et brev spørger Laub nærmest sig selv: ” jo, men
hvornår – hvordan?”
Brevene fra disse 27 år
var ikke at finde hverken på det
kongelige bibliotek eller musikhistorisk museum, ligesom Laubs breve
TIL Otto
Kade heller ikke var der.
Thomas Laub var et alsidigt
menneske – foruden musikken og
de åndelige interesser var han noget af en sportsmand, som
elskede lange
spadsereture, hvor han i øvrigt både tænkte og
komponerede, og i Italien,
specielt på Capri finder vi ham klatrende i de høje
klipper indtil hans hænder
blev ”ganske riflede”, som han selv siger. I en lejlighedssang fra
vennerne
hentydes der også til at han var vinterbader.
Og venner var der mange af. Laub
synes at være et menneske
man kom til at holde af. For at nævne nogle få kendte:
Thomas Skat Rørdam,
Thorvald Aagaard, Carl Nielsen, Mogens Wøldike og den
præst, Laub helst gik i
kirke hos, Christian Welding, som blev sognepræst ved
Helligåndskirken, og som
– selvfølgelig – var den som holdt mindetalen ved Laubs
begravelse.
Ved festen for Laubs
70-års fødselsdag, som blev holdt på
Nimb, havde pastor Welding ærespladsen ved siden af
fødselsdagsbarnet.
Blandt de gode venner var
også den tyske Musikdirektor Otto
Kade, Laubs vejleder i de unge år.
Og vi kan se,
at Laub allerede som ung har virket tillidvækkende. Denne
strenge tysker kommer faktisk også til at holde af Laub på
sin egen - lidt barske måde. De
korresponderer om
musikalske spørgsmål i en årrække, men man kan
, ved siden af det faglige ,
følge en udvikling i det personlige forhold i retning af det
venskabelige.
Kades over-og underskrifter bliver mere til 1000 hjertelige hilsener og
kære
ven, mens hans kone og datter også begynder at lægge
små breve ved til Laub
endda med familiefotografier. Kade selv begynder at drille, og det
lyder bedst
på tysk: ” kommen Sie waldwærts streifender,
luftschnappender Junggeselle nach
Schwerin!” Her hentydes jo til Laubs friluftsinteresser. Og det siger
noget om
tonen mellem dem.