Carl
Nielsen siger i sine mindeord i Politiken 6-2-1927: ”
Laub var en meget eksklusiv og fornem natur, der ikke lukkede sig op
for alle
og enhver. Jeg havde den lykke, at han åbnede sig for mig i et
venskab, som
varede livet igennem. Det var for mig et uhyre berigende venskab. Vi
kunne gå
og tale sammen i timevis på vore lange ture i skovene ved Ordrup,
og altid var
han frisk som en kilde, - der var noget rislende ved ham.”
Thorvald Aagaard skriver i et
brev til Ernestine Nyrop
7-2-27 ”hvor vil jeg også savne ham – den store trøst vil
det være for mig, at
tænke på alt, hvad han har ført mig ind på
livet af – af godt og skønt.”
Povl Hamburger kalder ham et
sted ” et lysets barn” – et
meget rammende udtryk om denne helstøbte personlighed, som
så udpræget var til
det gode og lyse i tilværelsen. Man mærker, at Hamburgers
bog er skrevet ud fra
en stor kærlighed til Laub.
Laub kunne være streng,
når det gjaldt kirkesangen, men kun
for at rense den for det sentimentale, selvsmagende og opstyltede, hvor
han
stødte på det. For ham er kriteriet på en kirkelig
melodi at den tjener ordet
og har ægte kirkelige rødder. Heller ikke organisten skal
under gudstjenesten
gøre opmærksom på sig selv!
Laub var af natur en venlig mand
og udenfor kirkens rammer
finder vi i ham en vidtfavnende kunstner. Han kunne glæde sig
over al god og
glad musik Mozart, Handel, folkelige sange og Weyses melodier til
Ingemanns
morgen-og aftensange. Livsglæden i musikken satte han
højt, og den fandt han
meget af i Italien, hvor hans kolleger sommetider syntes at hans smag
for det
populære gik lidt for vidt. Hellere en glad populær sang,
som ikke giver sig ud
for mere, end en kedelig kunstfærdig komposition, som mangler
liv, siger han!
Selv komponerede han romancer i
tidens stil. Her kan vi
næsten ikke kende ham igen! Aarestrupske ritorneller, hvor han
på titelbladet
blot skrev: ” komponeret af en samtidig”. Også
åndelige sange og viser til
tekster af guldalderdigtere.
Selv i Laubs salmekompositioner
har jeg fundet talrige
romantiske træk!
Forskellen på Laub og hans
samtidige er, at han øser af
dybere kilder end de. Det gælder både kirkemelodierne og
hans verdslige sange.
Hans melodier tog aldrig magten fra teksten.Det har Carl Nielsen
skrevet et
helt afsnit om i sin bog: levende musik.
Det er tydeligt at Thomas Laub
plejede sine venskaber. Han
brugte af sin tid til dybe lange samtaler, og han var opmærksom
på , hvad der
skete i deres familier. Fødseldage og andre mærkedage
huskede han. Udtryk som
LYSETS BARN; ALT DET GODE OG SKØNNE; RISLENDE; DE MANGE GODE ORD
er jo blot et
lille udpluk af hvad hans venner sagde om ham, og mon ikke man med
rette kan
sige at de sammen med alt det andet peger på EN SKØN
SJÆL?
Hans liv var ikke altid let. De
sidste 25 år som organist
måtte han døje med en præst, der intet forstod af
hans arbejde med salmesangen,
og som knap talte til ham. Der blev ikke sunget Laub hos provst Fenger!
Men Laubs stilfærdige protest var
sommetider at spille en af sine egne melodier som postludium. ” Den
onde ånd”
kalder Laub ham i et brev til en ven.
Helbredet var ikke for godt de
sidste år, han skriver helt
åbent i sine breve til vennerne om de mange små og
større lidelser, hvoraf et
meget højt blodtryk og et dårligt hjerte er det, der
bekymrer ham . Mest fordi
han ikke kan bestille så meget mere. Og han er så
træt, at det kniber med at
være selskabelig.
Sit eget rigtige hjem fik han
først omkring 70-årsalderen,
da han i Gentofte byggede sit hus på Kirkebakken ved en lille
sø. Det ”palads,
han i de unge år i Italien allerede havde set for sig og
drømt om. Indtil da –
det kan man se på brevenes konvolutter – flytter han rundt
på rigtig mange
adresser i København, hvor han bor til leje.
Ved
70-årsfødselsdagen, som blev holdt på Nimb, var der
hen
ved 200 gæster. Den bordplan er interessant at studere – den har
de på
musikhistorisk museum – for der sad de jo, de fleste af
dem, Laub havde mødt undervejs i livet,
og
som hver på deres måde må have nydt godt af hans
venskab og gode ord.
Ved Laubs side sad pastor
Welding, som i begyndelsen havde
været hans præst i Holmens kirke. Senere blev Welding
sognepræst i
Helligåndskirken, hvor Laub gerne kom og deltog i
fredagsaltergangen. Laub og
pastor Welding var stærkt beslægtede i livssyn og kirkelige
anskuelser, og
Welding havde hele tiden været Laubs trofaste støtte i det
kirkemusikalske
arbejde.
Ved
begravelsen holdt Welding mindetalen, og jeg vil da lade Christian
Welding få det sidste ord om vennen
Thomas Laub: ” Selve hans kristentro – en meget lys og lysseende tro –
var
nærmest i slægt med Brorsons barnlige enfold og ydmyge
inderlighed, så at, hvor
stærkt han end følte sig draget af Grundtvigs
mægtige åndsbårne salmer, som han
var en kender af frem for de fleste af os, så var det dog altid
Brorsons
salmer, som han vendte tilbage til, og som hans hjerte hvilede sig i, -
lige
til hans dødsstund.” ” Og nu vi
hans
mange venner, alle de unge og de gamle, alle vi, der kom indenfor hans
væsens
rækkevidde, og glædede os ikke alene over alt det, han gav,
men fuldt så meget
over det, som han var, vi takker nu Gud for den gode tid, vi havde ham
hos os
og for den dåd, han øvede i kirke og folk, og fordi Gud
lod det lykkes så vel.”