Musik
– Musik – Musik
af
Mettea Engelund
Musik er en underlig
størrelse. Vi rammes af lydbølger, og de lydbølger
sætter følelser og tanker i gang.
Nogle pines og andre henrykkes over den samme musik.
På
Sjælland arbejdede jeg i to forskellige kirker: I den ene kirke
kom kirketjeneren hen til mig første dag og forkyndte:
”Jeg hader orgelmusik”. I den anden kirke sagde kirketjeneren den
første dag: ”Jeg kan ikke fordrage orgelmusik,
det skal du bare lige vide!” Det blev fortalt under min uddannelse
på Musikkonservatoriet, at mange kirketjenere ikke kan
udstå orgelmusik – samt at det er let at høre
hvornår de er ”omvendt” til sande orgelelskere. Hvis de
fløjter glad
videre, når man slipper tangenterne, så er de omvendt. De
to kirketjenere begyndte at fløjte efter kort tid!
Det der før blev opfattet som grimt af hjernen, blev pludselig
opfattet som vellyd. Musik kan noget – og det er smukt,
når musikken rører os, når den bevæger os.
Vi var en flok
hovedstadsorganister, som blev inviteret til Vridsløselille
fængsel. Vi skulle høre fangekoret
synge. De mandlige organister var ellevilde, da vi mødtes
udenfor fængslet … for det var jo her,
at Egon Olsen fra Olsenbandenfilmene engang havde stået.
Nervøsitet var der også; vi vidste ikke
hvad – eller hvem – der ventede os. Porten gik op, vi blev lukket ind.
Alt blev undersøgt og gennemlyst.
Endelig efter mange sikkerhedsforanstaltninger blev vi ført til
fængslets kirke. Vi var 12 professionelle
musikere, og vi forventede ingen store musikalske oplevelser fra de
mordere, bankrøvere og de andre
forbrydere, som skulle synge for os. De sang salmer for os – og det
underlige skete: vi fældede tårer,
vi lo, vi græd, musikken ramte os.
Hvad skete der? Som
organister havde vi spillet og sunget disse salmer hundredevis af gange
– og
alligevel rørte de os på en ny måde. Salmeteksten i
salmebogens nr. 779 gav ny mening, når ordene
blev sunget af det indespærrede menneske: ”Godmorgen! vi sjunge
med fuglen helt fro, skal selv i
mørke fængsel til natten vi bo.” Eller morderen der sang,
”Tit leged småbarnet i morgensol rød;
ved kvæld det lå på lejet så stille og
død.” Dette fangekor gav ordene i salmerne en helt ny mening.
De sang salme efter salme, og det var en gribende oplevelse! Kirkekors
opgave er netop at berige
salmesangen. Fangekoret fra Vridsløselille fængsel forstod
at berige salmesangen, som ingen andre
kirkekor jeg har hørt!
Det er en af
musikkens vigtige opgaver: at røre sjælen. At berige, at
udtrykke følelser, der hvor ordene
ikke slår til. Til gudstjenester og begravelser er et godt
samarbejde mellem præst og organist også
afgørende, idet musikken ofte fylder 50 % af hele tjenesten. Det
vidste jeg ikke, da jeg var 14 år. Jeg
anede ikke, at søndagene i Trinitatistiden er som brikkerne i en
mosaik: de er festsøndage, som taler
om at vi skal vokse og modnes i troen. Hver søndag har sin
farve, sit særpræg. MEN en af de
søndage i mosaikken er mere trist. Netop den morgen spillede jeg
festlig og glad musik for fulde
gardiner. Ifølge præsten saboterede jeg ”hans” triste
gudstjeneste. Hvor var han sur!
Ja, præst og organist har hver fra deres plads stor magt til at
præge gudstjenesten og til at give
folk en oplevelse. Gudstjenesten er en kreativ og fantasifuld
legeplads, hvor vi mennesker – ansatte
som kirkegængere – inviteres til at lege med. Første salme
i salmebogen beskriver det glimrende:
”Så liflig lege vi for vor Herre”.
|